Interkursy

Kursy porady blog

Zdrowie

Kryzys egzystencjalny

Kryzys egzystencjalny

W takim czy innym momencie naszego życia prawdopodobnie wszyscy powiedzieliśmy coś w stylu „Mam kryzys egzystencjalny”. Jest to pojęcie, które dobrze znamy, ale nieczęsto zatrzymujemy się i myślimy: „Co to jest kryzys egzystencjalny? Skąd mam wiedzieć, czy go mam? Jak mogę to przezwyciężyć?”

Czym jest kryzys egzystencjalny?

Kryzys egzystencjalny z definicji odnosi się do zespołu uczuć i pytań, które mamy do czynienia z sensem i celem naszego życia. Na te pytania nie jest łatwo znaleźć odpowiedzi, co może sprawić, że poczujemy się zablokowani. Nie jesteśmy pewni, jak zareagować lub w którą stronę iść, a jeśli te uczucia utrzymują się lub pogarszają, może to mieć negatywny wpływ na nasze życie.

Kryzysy egzystencjalne często wiążą się z negatywnym wpływem na życie, ale zapominamy o pozytywnym wpływie, jaki może mieć. Kryzys egzystencjalny oznacza, że ​​mamy możliwość powrotu do naszych wartości, znaczenia i celu oraz do tego, co chcemy zrobić z naszym życiem. Pomoże nam to ocenić, zaplanować i dostosować nasze działania i kierunek, aby prowadzić życie, którego pragniemy i z którego będziemy zadowoleni.

ból egzystencjalny
ból egzystencjalny

Czy kryzysy egzystencjalne są powszechne?

Prawda jest taka, że ​​kryzysy egzystencjalne są częstsze, niż mogłoby się wydawać, i nie mają granic, jeśli chodzi o wiek czy płeć. Każdy może w pewnym momencie doświadczyć kryzysu egzystencjalnego.

Dlaczego więc są tak powszechne? Cóż, zwykle zdarzają się, gdy my – jako istoty ludzkie – stajemy w obliczu okoliczności, zmian lub przemian w naszym życiu , do których trudno nam się przystosować lub które sprawiają, że zastanawiamy się, czy jest to kierunek, w którym chcemy, aby nasze życie poszło. Niezależnie od tego, czy te zmiany są oczekiwane, czy nie, możemy czuć, że mamy ograniczenia, które sprawiają, że kwestionujemy kierunek, w jakim zmierza nasze życie.

Jak rozpoznać, kiedy przeżywasz kryzys egzystencjalny

Kiedy ludzie doświadczają kryzysu egzystencjalnego, bardzo często czują się zagubieni, niespokojni i jakby stracili kontakt ze swoimi wartościami i celem życia.

Być może czujesz się w ten sposób i zastanawiasz się, czy to, czego doświadczasz, to depresja, czy kryzys znaczenia. Oto 5 oznak, że możesz doświadczać kryzysu egzystencjalnego:

1. Ciągłe zmartwienie

Możesz doświadczać myśli i depresji egzystencjalnej, których nie jesteś w stanie odłożyć na bok w swoim codziennym życiu. Może się wydawać, że za każdym razem, gdy coś cię nie rozprasza, twój umysł ma tendencję do kwestionowania tych samych rzeczy i ma te same myśli.

2. Objawy lęku i depresji

Te negatywne emocje są konsekwencją tego ciągłego zmartwienia. Nasze myśli określają emocje, które odczuwamy, a następnie reakcję naszego ciała. Dlatego te powtarzające się myśli wywołują w nas niepokój i smutek.

Dlatego niestety kryzysy egzystencjalne mogą naprawdę zaszkodzić naszemu zdrowiu psychicznemu, jeśli pozwolimy im wymknąć się spod kontroli.

ból egzystencjalny

3. Spadek motywacji

Podstawa naszej motywacji leży w naszym „dlaczego”: dlaczego robimy to, co robimy. Jeśli kwestionujemy nasze „dlaczego” i czujemy, że nie znamy jeszcze odpowiedzi, możemy doświadczyć braku motywacji. Odłączenie i poczucie bezsensu, które towarzyszą kryzysowi egzystencjalnemu, sprawiają, że trudno jest dostrzec sens, by cokolwiek zrobić.

4. Niski poziom energii

Nasza energia może się zmniejszyć ze względu na zmienne, takie jak nastrój, sen i dieta. Jeśli nasz nastrój jest niski, nie będziemy mieli ochoty się ruszać ani angażować w tak wiele czynności, jak zwykle. Pierwsza zasada ruchu Newtona mówi, że „obiekt w spoczynku pozostaje w spoczynku, a obiekt w ruchu pozostaje w ruchu”. Możemy użyć tego jako metafory, aby zrozumieć nasze ciała. Im mniej poruszamy się i angażujemy w czynności, tym trudniej jest wstać i to zrobić, a co za tym idzie, tym mniej mamy energii.

Jeśli mamy nieregularny sen lub niezrównoważoną dietę, wpłynie to na nasz poziom energii. Traktuj swój sen i dietę jako priorytet, ponieważ może to determinować twoje zdrowie psychiczne w taki sam sposób, jak wiele innych zmiennych.

5. Spadek aktywności społecznej

Może to być również spowodowane brakiem motywacji i energii oraz może mieć bardzo negatywny wpływ na nasze zdrowie psychiczne. Nasze relacje społeczne są fundamentalną częścią naszego poczucia wsparcia i więzi, a ich brak może sprawić, że poczujemy się samotni i odłączeni. Prowadzi to do objawów lęku i depresji.

Jakie są przyczyny kryzysu egzystencjalnego?

Przyczyny kryzysu egzystencjalnego różnią się w zależności od osoby, jej życia, okoliczności, wartości i pragnień. Oto kilka sytuacji, które mogą wywołać kryzys egzystencjalny:

1. Wielkie zmiany w życiu

Może to obejmować bardzo dużą listę możliwości, od urodzenia pierwszego dziecka po przeprowadzkę do nowego kraju. Nie każda duża zmiana wywoła kryzys egzystencjalny, a to też zależy od osoby, więc co decyduje o tym, czy doświadczamy tego przy określonej zmianie?

To, czy jakieś wydarzenie życiowe wywoła kryzys egzystencjalny, zależy od znaczenia, jakie ta zmiana ma dla naszego kierunku i celu. Jeśli zmiana nie jest zgodna z naszym celem – lub pozostawia nas w wątpliwość – możemy zacząć doświadczać kryzysu egzystencjalnego.

2. Nieoczekiwane zwroty

Jest to podobne do wielkiej zmiany życiowej, ale nieoczekiwany zwrot to nieplanowana zmiana, która następuje nagle, nie spodziewając się jej. Na przykład zostajemy zwolnieni z pracy, w której myśleliśmy, że robimy tak duże postępy, lub nasze plany życiowe zostają wstrzymane z powodu nieuniknionej przyczyny.

3. Niezadowolenie z kierunku naszego życia

Może się to zdarzyć w każdych okolicznościach, za każdym razem, gdy przestajemy analizować swoje życie i uświadamiamy sobie, że nie chcemy już iść w określonym kierunku. Na przykład możemy zdać sobie sprawę, że nasza kariera nie spełnia już naszego celu i potrzebujemy czegoś innego, abyśmy znów poczuli się szczęśliwi.

4. Uczucie braku kontroli

Utrata kontroli może sprawić, że poczujemy się, jakbyśmy byli w środku silnego nurtu rzeki, i nie możemy utrzymać niczego, co utrzymywałoby nas stabilnie i nad wodą. Podobnie jak w tej metaforze, brak kontroli może sprawić, że poczujemy się, jakbyśmy nie byli właścicielami żadnej części naszego życia. Czujemy się bezradni, by iść w jakimkolwiek kierunku poza tym, w którym porywa nas prąd.

5. Strata

Niezależnie od tego, czy jest to zmarły członek rodziny, czy rozpad, który pozostawia nas w poczuciu rozbicia , utrata bliskiej nam osoby może spowodować kryzys egzystencjalny. Jest to szczególnie prawdziwe, gdy ta osoba była fundamentalnym filarem naszego życia.

Jakie są symptomy kryzysu egzystencjalnego?

1. Zmartwienie
Ciągle myślimy o sensie i celu naszego życia, co często ma negatywny wpływ na nasze zdrowie psychiczne.

2. Lęk lub depresja
Jest to zwykle wynik rozmyślania nad negatywnymi myślami, które zalewają nasz umysł, gdy czujemy się zagubieni.

3. Utrata motywacji
Nie mamy ochoty robić rzeczy, które kiedyś sprawiały nam przyjemność.

4. Spadek aktywności społecznej
Nie planujemy tylu spotkań z przyjaciółmi i bliskimi i zaczynamy spędzać mniej czasu na pielęgnowaniu tych relacji, które są podstawowymi filarami naszego systemu wsparcia.
 
5. Uczucie zagubienia i braku kontroli
Kiedy tracimy kontakt z naszymi wartościami i celem, często tracimy kontakt z samym sobą — tak jakbyśmy byli w ciemnym pokoju i nie mogli znaleźć włącznika światła.
 
6. Nadużywanie substancji
Może się okazać, że pijesz więcej lub polegasz na innych substancjach, aby wyciszyć powracające myśli lub pomóc ci poczuć coś innego.

Rodzaje kryzysu egzystencjalnego

1. Sens życia

W tego rodzaju kryzysie egzystencjalnym kwestionujemy nasze życie i jego sens. Zaczynamy się zastanawiać, po co to wszystko i zadawać pytania dotyczące naszego ostatecznego celu prowadzenia życia, które prowadzimy.

2. Kwestionowanie naszych wartości i powodów

Ten kryzys zwykle ma miejsce, gdy stoimy na rozdrożu i nie wiemy, w którym kierunku iść. Czujemy, że musimy ponownie ocenić wartości, na których opieramy nasze życie, ponieważ możemy nie być w pełni zadowoleni z tych, za którymi podążaliśmy do tego momentu.

3. Wielka przemiana życiowa

Ilekroć stajemy w obliczu zmiany, która oznacza zmianę kierunku w naszym życiu, możemy doświadczyć kryzysu egzystencjalnego. Może się tak zdarzyć, ponieważ zmiana była nieoczekiwana lub dlatego, że musimy się do niej dostosować i odkryć siebie w tym procesie.

4. Strata

Z każdą stratą przychodzi smutek , a z żalem czasami przychodzi kryzys egzystencjalny. Kiedy musimy zmierzyć się ze stratą i rzeczywistością bez kogoś lub czegoś, możemy zacząć kwestionować rzeczy, których nigdy wcześniej nie mieliśmy.

5. Pozostanie wiernym sobie

W życiu czasami czujemy, że nasze działania są odłączone od osoby, którą chcemy być. Ten rodzaj kryzysu egzystencjalnego może pomóc nam ocenić wartości, którymi się kierujemy i przekierować (w razie potrzeby) na te, które sprawią, że pozostaniemy wierni osobie, którą staramy się być.

7 sposobów na pokonanie kryzysu egzystencjalnego

1. Polegaj na bliskich

Wsparcie ze strony przyjaciół i rodziny ma kluczowe znaczenie w obliczu kryzysu egzystencjalnego. Może pomóc nam czuć się mniej samotnym i otrzymywać zewnętrzne informacje, które mogą pomóc nam to przezwyciężyć.

2. Wyraź, jak się czujesz

Nie ukrywaj rzeczy ani nie ignoruj ​​tego, jak się czujesz. Ważne jest, aby słuchać tego, co mówi ci ten kryzys i dlaczego do niego dochodzi. Jeśli potraktujesz go jak sojusznika, a nie wroga, możesz czerpać z tego ogromne korzyści. Spróbuj zapisać swoje myśli i pytania egzystencjalne oraz przeanalizuj je, aby zrozumieć, co próbują ci powiedzieć.

3. Znajdź radość w małych rzeczach

Ilekroć mamy jakiś kryzys, może się wydawać, że wszystko wygląda na szare i może nam być trudno cieszyć się rzeczami, z których korzystaliśmy. Zdziwisz się, jak bardzo wdzięczność może pomóc w tych okolicznościach. Spróbuj na koniec dnia zapisać rzeczy, za które jesteś wdzięczny, i czerp radość z małych rzeczy.

4. Skoncentruj się na tym, co możesz kontrolować

W kryzysie egzystencjalnym łatwo jest stracić kontrolę. Dlatego skupienie się na tym, co możesz kontrolować, może być bardzo uziemiające. Kiedy już się na tym skupisz, przeanalizuj to i przejmij kontrolę nad tym, co możesz. A jeśli chodzi o rzeczy, których nie możesz kontrolować… pozwól im odejść.

5.  Prowadź dziennik wdzięczności

Użyj długopisu i papieru i postaraj się zapisać jak najwięcej rzeczy, za które jesteś wdzięczny. Mogą być duże lub małe. Możesz być wdzięczny za zdrowie, dom lub szklankę czystej wody. Pomoże ci to ponownie połączyć się ze swoim życiem (co jest całkiem niesamowite, kiedy się nad tym zastanowisz) i odzyskać kontakt ze swoimi wartościami i celem.

6. Dołącz do grupy wsparcia

Antidotum na niepokój egzystencjalny to połączenie. Spotykanie się z innymi, słuchanie i dzielenie się swoimi doświadczeniami może pomóc w radzeniu sobie ze smutkiem,poczucie izolacji, lub cokolwiek jest u podstawkryzys egzystencjalny.

7. Ponownie połącz się z celem swojego życia

U podstaw naszych egzystencjalnych trosk leży strach, że żyjemy bezsensownie . Często wynika to z frustracji. Ponowne połączenie się z różnicą, którą chcesz dokonać na świecie, może być punktem zwrotnym w twoich egzystencjalnych troskach.

Kiedy powinieneś iść do lekarza?

Kryzys egzystencjalny łączy szereg objawów z innymi problemami ze zdrowiem psychicznym, takimi jak depresja i lęk. Jeśli masz skłonność do epizodów depresyjnych lub lękowych, bez profesjonalnej pomocy może być trudno stwierdzić, co powoduje Twoje uczucia. Zachowaj szczególną ostrożność, jeśli czujesz lub doświadczasz któregokolwiek z poniższych:

  • Czujesz się jakbyś tonął
  • Myśli o bezsensu pochłaniają twoje życie
  • Twoje uczucia przeszkadzają w codziennym życiu (w tym higienie, związkach lub pracy)
  • Poważny wpływ na Twoje zdrowie psychiczne lub samopoczucie
  • Samoleczysz się substancjami kontrolowanymi lub alkoholem
  • Masz myśli samobójcze, zwłaszcza jeśli masz plan

Jeśli rozpoznasz u siebie choćby jeden z tych objawów, zwróć się do specjalisty zdrowia psychicznego w celu uzyskania natychmiastowej pomocy. Zdecydowanie nie musisz przechodzić przez ten proces sam.

Uczucia egzystencjalnego niepokoju są normalne i każdy do pewnego stopnia doświadcza ich w swoim życiu. W rzeczywistości istnieją nawet doradcy specjalizujący się w terapii egzystencjalnej. Omówienie swoich obaw z profesjonalistą może pomóc ci uzyskać jasność i ponownie połączyć się z celem twojego życia.

Nie musisz się tak czuć

Kryzys egzystencjalny może być bardzo izolującym doświadczeniem. Jednak może to być również punkt zwrotny w życiu danej osoby. Antidotum na uczucie odłączenia, frustracji i bezsensu polega na znalezieniu sposobu na ponowne połączenie. Spędź czas z bliskimi, skontaktuj się z terapeutą, a nawet pobaw się ze zwierzakiem. Nie jesteś sam, a twoje życie ma większe znaczenie niż myślisz.

O autorze

Bukigo